‘من ندا هستم’ در جشنواره های جهانی

Published May 1, 2012 by free shabnamm adadzadeh

فیروزه خطیبی

روزنامه‌نگار در لس آنجلس

Nicole Sedighi 300x225 من ندا هستم در جشنواره های جهانی

نیکول کیان صدیقی

.فیلم “من ندا هستم” پس از برنده شدن جایزه “رمی” جشنواره بین المللی فیلم هوستون، در جشنواره سینمایی بورلی هیلز به نمایش درآمد

.فیلم داستانی ۲۱ دقیقه ای “من ندا هستم” به نوشته، کارگردانی و بازیگری، “نیکول کیان صدیقی” روز جمعه ۲۷ آوریل در بخش فیلم های برگزیده دوازدهمین جشنواره سینمایی بورلی هیلز که به مدت ۵ روز در این شهر برگزار می شود، به نمایش درآمد

.این فیلم که “دیوید بارتلت” و “نیکول صدیقی” تهیه کنندگان آن بوده اند، هفته گذشته جایزه اول “رمی” را از چهل و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم هوستون که از تاریخ ۱۳ تا ۲۲ آوریل در این شهر برگزار می شد به دست آورد

مستند داستانی “من ندا هستم” که در آن نیکول صدیقی نقش “ندا” و مری آپیک، بازیگر ساکن لس آنجلس نقش مادر او را ایفا کرده اند، ماجراهای بخشی از زندگی کوتاه “ندا آقا سلطان” را در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری بحث براگیز سال ۸۸ به نمایش می گذارد

نیکول صدیقی در ارتباط با این فیلم می گوید:”در آن زمان و هنگامی که چشم های جهانیان به وقایعی که در خیابان های تهران اتفاق می افتاد دوخته شده بود، “ندا” برای اغلب کسانی که در خارج از ایران زندگی می کنند تبدیل شد به مظهری از شهامت مردم ایران. ما همه جلوی تلویزیون ها و کامپیوترهامون نشسته بودیم تا تازه ترین خبرها را تماشا کنیم و بعد هم فورا آن ها را برای دیگران ارسال کنیم. آنوقت در این شرایط متوجه حضور این زن جوان می شویم که در بین جمعیت ایستاده و لحظه ای بعد در مقابل چشم های ناباور ما جان می بازد

خانم صدیقی می گوید: “هیچ کلامی نمی تواند این مسئله را توصیف کند. واقعه دردناک و مرگ غیرمنصفانه ای بود و احساسات انسانی را بر می انگیخت. من فکر می کردم چرا؟ و دلم می خواست بیشتر درباره “ندا” بدانم. می خواستم بدانم او چه انگیزه ها و باورهایی داشت؟ چه چیزهایی را دوست داشت و یا دوست نداشت و در جمع دوستان و خانواده اش چه جور آدمی بود؟ همین باعث شد تا بعد از یک سری پژوهش ها، داستان زندگی او را بر    روی کاغذ بیاورم

کارگردان این فیلم که از ۲ سالگی در لندن زندگی کرده و از ۶ سال پیش در لس آنجلس سکونت دارد می گوید: “این یک داستان انسانی است. هر چند من قصه فیلم را از دیدگاه خودم نوشته ام اما در واقع به آن از دیدگاه “ندا” نگاه کرده ام. این زن جوان علیرغم همه  عوامل بازدارنده و شرایط افسرد گی و پریشانی که در آن مملکت وجود دارد از دیدگاهی امیدوارانه، همراه با عشق و زیبایی به زندگی نگاه می کرده است و این برای من حیرت آور است

فیلم “من ندا هستم” از پائیز سال گذشته که کار تهیه آن پایان یافته تا امروز در بیش از ۸ جشنواره مختلف از جمله “فستیوال بین المللی فیلم مونترال” و “فستیوال فیلم آزادی بیان” شرکت داشته و تاکنون دو جایزه مهم را از آن خود ساخته است.

mary apick 300x191 من ندا هستم در جشنواره های جهانی

مری آپیک، بازیگر ساکن لس آنجلس در نقش مادر ندا آقا سلطان

بازیگر دیگر فیلم، مری آپیک، هنرپیشه شناخته شده تئاتر و سینمای ایران است که با نمایش “زیر پوشش حجاب” – نمایشی در رابطه با حقوق زنان مسلمان جهان به زبان انگلیسی- توانسته است فعالیت های خود را در زمینه های اجتماعی نیز گسترش دهد. او درباره حضور خود در فیلم “من ندا هستم” می گوید: “نیکول پیش از آنکه فیلمنامه اش را بنویسد یعنی حدود یک سال پیش برای تماشای نمایش من به تئاتر بیکن آمده بود. او تحت تاثیر مسائل زنان خاورمیانه و به خصوص مسئله قتل زهرا کاظمی که در این نمایش مطرح شده قرار گرفت. با در نظرگرفتن شرایط زنان، نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان،تئاتر و به خصوص فیلم بهترین طریق انعکاس صدای آن هاست

نیکول صدیقی معتقد است میراثی که از “ندا” باقی مانده شبیه به میراث آن جنگجوی گمنام “میدان تیان آنمن” است یا دختربچه برهنه در حال فرار از بمبارانی که تصویر او برای همیشه با جنگ ویتنام گره خورده است. “ندا” هم یک چهره نمادین است که برای همیشه در اذهان عمومی باقی خواهد ماند

.به گفته خانم صدیقی “جشنواره های جهانی صدای بی صدایی ندا را به گوش جهانیان می رسانند

منبع: بی‌ بی‌ سی‌ فارسی

‘من ندا هستم’ در جشنواره های جهانی Source: Sepidedam.Org

http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE http://j.gs/rEY

Leave a Reply

