گفتگو با لیلا حاتمی در مورد فیلم نارنجی پوش

Published April 26, 2012 by free shabnamm adadzadeh

 

در شمارۀ جدید مجلۀ سینمایی 24 (شمارۀ 27، اردیبهشت 91) مجموعه مطالبی در مورد نارنجی‌پوش منتشر شده است، از جمله گفت‌وگویی با لیلا حاتمی. این گفت‌وگو که با تیتر «نارنجی‌پوش برایم مثل جایزه بود» (از قول لیلا حاتمی) چاپ شده را حسین معززی‌نیا انجام داده است. وی در مقدمۀ این گفت وگو نوشته:

سالی که گذشت شاید استثنایی‌ترین سال دوران بازیگری لیلا حاتمی بود؛ از موفقیت فیلم‌هایش گرفته تا تحسین شدن توسط منتقدان داخلی و خارجی تا سفرهای متعدد به جشنواره‌های جهانی و حضور در مراسم اسکار و… اما ناچار بودیم در این گفت‌وگو بحث را به بازی‌اش درنارنجی‌پوش محدود کنیم و صحبت دربارۀ کیفیت آن تجربه‌ها را به فرصتی دیگر واگذار کنیم.

در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌وگو را می‌خوانید:

– این شخصیت ممکن است با سیمین در جدایی نادر از سیمین مقایسه شود. این مقایسه موقع فیلمبرداری به ذهن خودتان هم خطور کرده بود؟

– آره، به این قضیه فکر کرده بودیم، خصوصاً چون صحنه‌های مشترک داشتیم مثل دادگاه.

– نگرانی در شما ایجاد نکرد؟ این نوع حرف‌ها که بگویند دو شخصیت شبیه هم بازی کرده‌اید برای‌تان مهم است؟

– نه، بستگی دارد که در چه کاری حضور داشته باشی. اگر در فیلمی حضور داری که اصیل است و کپی نیست، حتی اگر شخصیتی را تکرار کنی اشکالی ندارد. نه، نگران این موضوع نبودم. ضمناً نوع واکنش‌ها و رفتار این دو شخصیت، حتی در دادگاه هم تا حدودی با هم فرق داشت. به تمهیداتی فکر کردیم که این شخصیت کاملاً تداعی‌کنندۀ سیمین نباشد. ممکن است شروعش، تماشاگر را یاد او بیندازد، ولی در ادامه با همین فیلم همراه می‌شود.

http://www.facebook.com/v/335228313176732

-…و در هر دو این مسأله وجود دارد که زنی علاقه به مهاجرت دارد و بر نحوۀ زندگی مرد تأثیر می‌گذارد…

– در واقعیت هم همیشه زن‌ها هستند که مردها را تکان می‌دهند، وگرنه مردها دوست دارند همان‌جور که هستند بمانند. اینها موقعیت‌هایی است که چون طبیعی است و منطبق بر واقعیت، این احساس را ایجاد نمی‌کند که تماشاگر بگوید آهان! از این مواد مشابه استفاده شده که نتیجه موفقیت‌آمیز باشد.

orange44 133x300 گفتگو با لیلا حاتمی در مورد فیلم نارنجی پوش

لیلا حاتمی و حامد بهداد در نارنجی پوش

[در مورد انتخاب نقش‌ها] …بستگی به فیلم دارد. شاید یک موقع بازی در یک فیلم ضعیف‌تر را بپذیرم اگر به من این امکان را بدهد که چهرۀ جدیدی از خودم نشان بدهم. اما در فیلم‌های استخوان‌دار اصلاً به این موضوع فکر نمی‌کنم.

– خودتان هم فنگ‌شویی را خوانده‌اید؟

– بله، من هم از سال‌ها پیش از پیروان فنگ‌شویی بوده‌ام. از علی مصفا اگر بپرسید دل پری دارد!

– چرا؟ چون سعی کرده‌اید قوانینش را اجرا کنید؟

– بله! یک دوست نزدیک دارم که در واقع او مرا با فنگ‌شویی آشنا کرد. هر موقع هم چیزی اشتباه می‌شد تلفن می‌زد و می‌گفت نه، این را تغییر بده، و علی می‌گفت وای دوباره شروع شد! چون علی باید سختی‌هایش را تحمل می‌کرد! مثلاً ما یک آینۀ بزرگ جلوی در وردی خانه‌مان داشتیم که وقتی سینمای‌مان سوخت، او تأکید داشت من گفته بودم این آینه را باید از جلوی در بردارید! حالا این آینۀ سنگین باید جابه‌جا می‌شد که کار سختی بود!

[در مورد فیلم‌های دو دورۀ کاری مهرجویی] من هیچ‌وقت این تمایز را در نظر نگرفته‌ام و فیلم‌ها را به دو دوره تقسیم نکرده‌ام. اتفاقاً فیلمی که از آقای مهرجویی خیلی دوست دارم دختردایی گم‌شده است که شاید لب مرز این دو مقطع باشد.

– نکته‌ای مانده راجع به فیلم که بخواهید بگویید و من یادم رفته باشد؟

– این دفعۀ اول است که کسی سؤال نمی‌کند و من می‌خواهم چیزی بگویم! حسی که نسبت به نارنجی‌پوش دارم این است که این فیلم برای من مثل جایزه بود؛ هیچ مقدمه‌ای نداشت، منتظرش نبودم و به من هدیه شد. معمولاً برای فیلمی که دوست دارید بازی کنید همه‌اش نگرانید که می‌شود، نمی‌شود، قرار است چه بشود… اما این فیلم اصلاً این مسائل را نداشت و من بدون هیچ اضطرابی وارد فیلم شدم. همه‌چیز سریع اتفاق افتاد و به من خیلی راحت گذشت. همان‌طور که گفتم مثل یک جایزه بود. الان هروقت از من دربارۀ کارهایم می‌پرسند، می‌گویم یک سال است کار جدیدی نکرده‌ام، یعنی واقعاً یادم می‌رود که نارنجی‌پوش را کار کرده‌ام!

گفتگو با لیلا حاتمی در مورد فیلم نارنجی پوش Source: Sepidedam.Org

http://j.mp/Please-Support-Me-by-Click-HERE http://j.gs/rEY

Leave a Reply

